»
Articole » Continutul website-urilor: cum citesc userii?

Continutul website-urilor: cum citesc userii?

O intrebare comuna a clientului ce opteaza pentru servicii de creare a unui site este legata de timpul pe care utilizatorul il petrece pe o pagina web. In ciuda domeniului extrem de dinamic ce impune constant noi reguli si trenduri, raspunsul a fost mereu acelasi: nu foarte mult. Cercetarile actuale in materie de comportament ne arata ca navigatorii scaneaza rapid textul,  cautand cuvinte cheie, ce semnaleaza un continut relevant.

Harald Weinreich, Hartmut Obendorf, Eelco Herder si Matthias Mayer au realizat o cercetare empirica in contextul careia au inregistrat istoricul browserelor a 25 de useri distincti, in timpul in care acestia isi desfasurau activitatea online obisnuita. Unicitatea si reprezentativitatea datelor culese se datoreaza naturii complet neutre a studiului, intrucat utilizatorii nu au primit o sarcina anume.  Datele culese au fost comparate cu diverse studii anterioare pentru a se verifica veridicitatea si a se depista eventualele bias-uri.  Acesta ofera o serie de dezvaluiri interesante si pertinente.

Butonul de intoarcere (back) este al treilea cel mai utilizat de pe web. Cuvintele ancora din text raman in continuare cea mai utilizata caracteristica, in timp ce butoanele de click () au adus butonul de intoarcere pe locul trei, depasindu-l in accesari. Aceasta schimbare se datoreaza in mare parte cresterii numarului de aplicatii si pagini web care cer userilor sa acceseze functionalitatea lor printr-un “buton click”. Desigur, functia de back inca reprezinta un colac de salvare al utilizatorului ce ajunge pe o pagina de destinatie ce nu ii ofera continut relevant, fiind considerat din punctul de vedere al detinatorului de website cea mai mare greseala de proiectare din 1999.

Au fost analizate 45,237 de pagini web, inlaturate de aici fiind pagini cu durata de vizita de mai putin de 4 secunde (userii au parasit site-ul fara a utiliza pagina), paginile a caror vizita a durat mai mult de 10 minute (in situatiile in care browserul a fost lasat deschis fara a fi utilizat) si paginile cu mai putin de 20 de cuvinte (acestea sunt erori de server sau activitati de descarcare intrerupte). Numarul total de pagini a ajuns la 59,573. Dupa ce au fost alese datele relevante, s-au utilizat formule pentru a descrie comportamentele utilizatorilor pentru pagini ce contin de la 30 pana la 1,250 de cuvinte.

Acestia tind sa petreaca mai mult timp pe pagini cu un continut stufos, insa relevant. Formula cea mai potrivita ne arata ca ei petrec 4,4 secunde pentru fiecare suplimentare cu 100 de cuvinte. Plecand de la premisa ca intr-un minut se citesc 200 de cuvinte, chiar 250 de cuvinte de catre cititorii din acest esantion, cu studii superioare, remarcam ca la aceasta viteza de citire utilizatorul citeste 18 cuvinte in 4,4 secunde. Atfel, atunci cand optati pentru adaugarea de verbiaj la o pagina, luati in calcul faptul ca userii vor citi doar 18% din aceasta.
 

In principiu, userii au alocat in medie un timp fix de 25 de secunde, plus acele suplimentari de 4,4 secunde mai sus mentionate. De asemenea, formula utilizata ne indica faptul ca internautii petrec o parte din timp obisnuindu-se cu aspectul paginii, modul de functionare a acesteia si privind pozele. In medie, cele mai citite sunt paginile ce contin un numar mediu de 593 de cuvinte. In mod cert, acestia nu citesc in fiecare secunda a vizitei. Cu toate acestea, sa presupunem ca timpul ce s-a petrecut pe o pagina se afla la limita superioara a timpului dedicat lecturii. Astfel, se poate calcula simplu numarul maxim ipotetic al cuvintelor pe care userul le poate citi.. Putem concluziona astfel ca utilizatorii au astfel timp sa citeasca 28% din continut daca se concentreaza pe lectura. O abordare mai realista ne arata ca cititorii lectureaza in medie 20% din continut, daca se concentreaza pe imagini si aspectul paginii. Astfel, trebuie sa ne asiguram ca acesta ofera informatii cat mai relevante si strans legate de subiect.
 
 
Sursa: Harald Weinreich, Hartmut Obendorf, Eelco Herder, and Matthias Mayer: "Not Quite the Average: An Empirical Study of Web Use".